KAKAWIHAN
Pikeun ngabudayakeun basa sareng kebudayaan sunda, sahentena urang
sunda anu aya dilembur batur atawa ngumbara mesti tetep ngalanggengken basa
sareng budaya sunda. Kumargi tiap-tiap urang sunda ngagaduhan hak sareng
kawajiban pikeun ngalestarikeun sareng ngembangkeun kabudayaan sunda. Upami
ditilik-tilik ku urang sadaya, tos seer pisan teknologi anu parantos
diciptakeun sareng dikembangkeun pikeun ngabantosan kasesahan dina milarian
solusina. Nya, ku ayana teknologi eta naha atuh hente dijadikeun salah sahiji
media atawa panggon pikeun ngalestarikeun kabudayaan lemah cai urang sadaya
nyaeta sunda. Ku kituna
simkuring didieu insyaalloh bade ngawitan ngalestarikeunnana. Didieu simkuring
bade medarkeun salah sahiji kabudayaan sunda, nyaeta kakawihan.
Kakawihan ini merupakan salah satu kebudayaan
sunda yang masih melekat dalam kehidupan masyarakat sunda, artinya kakawihan
ini masih sering sekali dipakai oleh masyarakat Sunda dari berbagai kalangan sering sekali
menyanyikan dan melantunkan Kawih Sunda
dalam kehidupan sehari-hari. Menurut
pengamatan yang bersumber pada buku Siska Kandanf Karesian pada tahun 1518,
masyarakat Sunda telah mengenal kawih lebih dahulu sebelum tembang (pupuh)
masuk pada zaman Mataram (abad XVI).
1.
Pengertian
Kakawihan
Kata atau istilah Kakawihan berasal dari kata kawih, yang mempunyai arti
sya’ir-sya’ir yang tidak mempunyai batasan ataupun aturan (patokan pupuh) dan kawih terikat oleh
ketukan. Sehingga
dapat dikatakan bahwa kawih termasuk kedalam Sekar irama merdeka. Kawih juga
termasuk kedalam bagian dari khasanah seni Sunda yang dibentuk oleh dua unsur yaitu unsur seni
dan sastra. Tangga nada yang digunakan
dalam kawih yaitu tangga nada pentatonis, yang patokanya berdasarkan pada:
Da-mi-na-ti-la-da.
Kakawihan ini termasuk kedalam sastra lisan, yang cara
penyebarannya melalui tatalepa (dari mulut ke mulut) sacara turun tumurun di
lingkungan masarakat. Sehingga kakawihan sering disebut dengan sastra umum (balarea)
karena karya sastra ini tidak ada penciptanya yang jelas (anonim). Orang yang
memainkan kawih sendiri disebut Juru Kawih atau Sinden (Tukang ngawihna
disebut Juru Kawih atawa Sindén).
Lagam kawih sendiri pada dasarnya
telah lama hidup dalam khazanah karawitan Sunda. Masalahnya sekarang lagu-lagu
kawih lebih banyak berorientasi pada lagu-lagu perkembangan (kreasi
baru), perkembangan kawih saat ini berorientasi pada pendidikan dan kaum
remaja. Tokoh-tokoh seperti Rd. Machyar Anggakusumadinata, Mang Koko, OK Jaman,
Ujo Ngalagena, Nano. S dan lain-lain membuat buu-buku pelajaran seni suara
dalam bentuk kawih.
2.
Macam-macam Kawih
a.
Kawih Tangtung
b.
Kawih Panjang
c.
Kawih Lalangunan
d.
Kawih Bongbongkaso
e.
Kawih Parerane
f.
Kawih Sisindiran
g.
Kawih Bwatuha
h.
Kawih Babatranan
i.
Kawih Porod Eurih
j.
Kawih Sasambatan
k.
Kawih Igel-igelan
l.
Kawih barudak atau kawih murangkalih, yaitu sebangsa
kawih yang biasa dilantunkan oleh anak kecil, baik itu didalam rumah maupun
diluar rumah. Yang diibaratkan di taman saat terang bulan, atau ditempat
lainnya tempat mereka sedang bermain.
Contohnya:
1)
Cing cangkeling
Kawih ini biasanya digunakan untuk menghitung sebelum bermain
kucing-kucingan. sebelum bermain dimulai, maka seorang anak akan
menyanyikannya, bunyi kawihnya sebagai berikut:
Cing cangkeling
Manuk cingkleng cindeten
Plos ka olong
Bapa Satar buleneng
2)
Cing Ciripit
Kawih ini juga digunakan untuk menghitung sebelum bermain kucing-kucingan. Bunyi
kawihnya sebagai berikut:
Cing ciripit
Tulang bajing kacapit
Kacapit ku bulu pare
Bulu pare seuseukeutna
Selain redaksi yang ada di atas, kawih cing ciripit
juga ada yang seperti di bawah ini:
Cing cirripit
Gulali lobang
Saha nu kacapit
Tunggu lawang
Mungsakitu anu tiasa simkuring dugikeun, upami aya kalepatan dina
medarkeun pasualan anu diluhur, simkuring nyuhunkeun kritik sareng saranna ti
balarea.
Komentar
Posting Komentar