Langsung ke konten utama

Karya dilemah Cai

Pasualan Nyentrik Dina Basa
Taya maksud pikeun ingkar, sulaya tina janji balarea anu geus tinata. Taya maksud pikeun ngobrak-ngabrik jeung nyawad ngahijina nusantara anu dicirikeun ku ‘Bhinekal Tunggal Ika’ tur sahiji basa nyaeta basa Indonesia. Taya maksud oge pikeun ngorek-ngorek (tajasus) kaanekaragaman anu ngagoler mongklek dina kaayaan nyata kahirupan (privasi deferensiasi). Anging lianti ngabogaan cantelan niat erek ngawanohkeun, ngamumulekeun, ngalanggengkeun jeung ngabewaraken basa lemah cai anu sok digunakeun dina kahirupan nyata sapopoe (khususna) pangarang anu keur diajar nulis atawa anu umumna basa anu sok dipake ku urang sunda.
Gedena niat anu geus lila kapendem ager keneh masih tetep cumantel dina hate tur dina ingetan (akal pikiran) diri pangarang. Yen dina hiji kasempetan pangarang ngabogaan kahayang pikeun ngawanohkeun basa sunda (anu lewih spesifikna deui medarkeun hiji pasulan anu dipadungdengkeun ku basa sunda). Sanajan kitu, lain ngabogaan maksud sok-sok-an fanatik kana basa suku, pedah bisa make (tur nulis) basa sunda, tapi anggap wae budak letik kamari nongtot leho anu keur diajar ngomong balelo, alewoh jeung keyeng hayang bisa (man jadda wa jadda). Jadi ayana wacana ieu teh lain ngan saukur pikeun dibaca tapi oge pikeun dikoreksi, ditilikan mana bener jeung salahna (anu spesifikna pangarang muka lengen, hate, jeung pikiran anu saluas-luasna pikeun narima saran, nasehat jeung kritikna). 
Dina hiji kasempetan, sakapeng mah osok ngaliwat ngajoralat kana pikiran salira naon wae kajadian anu geus dilakonan. Henteu ngan saukur kitu wae, tapi ingetan anu kitu teh sok diteruskeun jeung langsung nyambung, cumantel kana pasualan basa anu geus pernah di wangkongan dina waktu harita. Salain kitu, sakapeng mah diri teh osok ngarasa era lamun ngawangkon jeung jalema anu teu bisa narima, terbuka kana basa sejen diluar kabiasaan hirup sapopoena (jalema fanatik kana hiji basa). Sahingga bisana ngan saukur nyalahkeun basa (ngategorikeun kajahatan dina basa), lain jalema palaku (salaku subyekna). Ih, eta mah lain berarti nyindir, nyawad, ngagogoreng jeung nyarek ka jalema anu tumiba rasa. Tapi ieu mah iwalti ngan saukur nyiar carita, medarkeun jeung ngababarkeun fakta realita anu aya.
Pasualan nyentrik dina basa henteu eren nepi kadinya, tapi masih loba keneh anu kudu dipedar, diulik, ditilik jeung disiar ku ngosongkeun waktu loba. Pikeun salah sahiji bukti nyata dina pasualan basa anu seriusna mah saperti diskursus anu diuletan, diulikan jeung dilekenan ku Michel Foucault dina salah sahiji karyana nyaeta “Arkeologi Pengetahuan”.          

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Ngabdi Ka Lemah Cai

Rumpaka 17 Pupuh Pupuh téh nyaéta wangun puisi lisan tradisional Sunda (atawa, mun di Jawa mah katelah ogé kungaran macapat). anu tangtuna ngagaduhan pola (jumlah engang jeung sora) dina tiap-tiap kalimahna. Nalika balarea tacan pati wanoh kana wangun puisi/sastra modérn, pupuh ilaharna sok dipaké dina ngawangun wawacan atawa dangding, anu luyu jeung watek masing-masing pupuh. Dimana sifat pupuhna osok dijadikeun salah sahiji panggon atanapi sarana pikeun ngawakilan kaayaan, kajadian anu keur dicaritakeun. Teras ku naon disebat rumpaka 17 pupuh?, alasanna di sebat rumpaka 17 pupuh nyaeta kusabab pupuh dibagi jadi sababaraha bagian anu luyu atanapi salaras sareng kaayaan (kajadian) dina kahirupan.   Yang dimaksud ialah Pupuh yaitu berupa puisi/sastra lisan tradisional sunda (atau kalau di Jawa dikenal dengan macapat) yang mempunyai aturan yang pasti (jumlah baris dan vokal/nada) kalimatnya. Ketika belum mengenal bentuk puisi/sastra modern, pupuh biasanya digunakan dalam a...

Anak Penjajak Komik

Dokpri: Qadira dengan koleksi komiknya Belakangan saya dibuat takjub melihat pemandangan tak biasa di kelas 2 SDIT Baitul Quran. Takjub bukan karena huru-hara sedang meluluhlantakkan kursi dan meja. Bukan, bukan karena mereka sedang melakukan kegaduhan, bullying dan kenakalan meronta-ronta yang tampak di depan mata melainkan fenomena yang menyegarkan hati.  Bukan hanya maknyes di hati saya kira namun fenomena yang membuat hati merasa bangga: terketuk, kagum dan penasaran sekaligus menampar pipi--bagi siapa pun yang melihat. Lha, memang apa? Baca komik. Cuma baca komik? Tentu tidak. Tidak sedangkal itu kejadiannya.  Almira dan Qadira adalah dua siswi yang membuat saya takjub itu. Mereka berbeda dari siswa-siswi lain. Jika umumnya anak menjadikan semua tempat untuk bermain, bermain di semua tempat sesuka hati, bahkan anak hanya mau membaca saat kegiatan belajar mengajar belangsung maka berbeda dengan dua siswi tersebut. Almira dan Qadira lebih suka memanfaatkan waktu luang berte...

Serba yang Kedua

(Dokpri: flyer ngaji literasi edisi 4) Hemat saya angka 2 menjadi angka istimewa dalam ngaji literasi edisi keempat yang akan datang ini. Tepatnya, 3 kali angka 2 yang istimewa. Kenapa harus angka 2? Bukankah masih banyak angka lain: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, dan seterusnya? Nah, jadi bikin penasaran kan? Pertama, angka 2 yang menegaskan bahwa di momen ngaji literasi edisi ini adalah kali kedua saya menjadi moderator setelah sebelumnya saya beserta Bang Almahry Reprepans bertukar posisi. Tentu saja, dua kali menjadi moderator dalam rangka membedah buku solo kawan-kawan anggota SPK Tulungagung, bagi saya, adalah satu kehormatan dan kesempatan yang luar biasa. Saya dapat belajar bagaimana cara berbicara di depan kamera dan public speaking. Selain itu, pada ngaji literasi edisi keempat ini menandaskan dua kali sudah saya menjadi moderator dalam membedah buku solo perdana sahabat Ekka Zahra Puspita Dewi setelah sebelumnya dipertemukan dalam acara bedah yang diusung oleh komunitas Lentera. ...